Relacja z „zimowego” latania w Brazylii
26/02/2019
 

Relacja z „zimowego” latania w Brazylii

Treningowy i zapoznawczy wyjazd do Brazylii wypadł nam trochę przypadkiem. W planach była Kolumbia, nawet kupiliśmy już bilety… niestety nieroztropnie przez NY a jak się okazało lotniska w stanach nie posiadają stref tranzytowych i konieczne jest ubieganie się o wizę. Szczęśliwie udało się zwrócić feralne bilety, niestety pozostałe dostępne oferty (nie przez USA) przekraczały nasz budżet.

Szybka burza mózgów, gdzie w lutym można fajnie polatać, przez chwilę na celowniku mieliśmy Australię – trochę jednak brakowało nam czasu by zaplanować od zera wypad w zupełnie nowe miejsce. Z pomocą przyszedł Paweł Chrząszcz, który przypomniał, że nasz wspólny kolega Janek Rentowski od lat każda zimę spędza w Brazylii. Telefon do Janka i już po kilku minutach rezerwujemy bilety z Wrocławia do Rio!

Pierwszą niespodzianką była pogoda – dużo cieplej niż się tego spodziewaliśmy ale i dużo mniej „stabilnie” niż w Kolumbii. Pierwszego dnia latania w Rio nie było bo po ulewnych deszczach droga była nieprzejezdna. Szczęśliwie lokalni piloci następnego dnia wykombinowali sposób by objechać uszkodzony kawałek drogi i wjechaliśmy na górę. Warunki do latania były słabe, trzeba było walczyć by utrzymać się w powietrzu, o locie do „Chrystusa” nie było mowy, widoki na Rio z powietrza, lądowanie przy plaży – fantastyczne! Z kolegą Romanem zdecydowaliśmy się na drugi lot i ten odbył się już w zupełnie innych warunkach, nasilił się wiatr i lataliśmy na żaglu nad samą plażą i budynkami.
Startowisko i lądowisko w RIO zarządzane jest przez lokalny klub. Do lotu niezbędna jest licencja pilota, ubezpieczenie - wszystko sprawdzane podczas zakupu Flycard (przy oficjalnym lądowisku).

Lądowisko w RIO jest ogromne i dolot ze startu nie stanowi problemu 4/5 gwiazdek :). Wyjątkowo oryginalne jest 2 poziomowe startowisko. To jedno z nielicznych miejsc na świecie gdzie lotniarzy jest chyba więcej niż paralotniarzy. Górne zarezerwowane jest właśnie dla „sztywniaków” a paralotniarze wysyłani są niżej, pod startowisko lotniowe. Starty odbywają się naprzemiennie: lotnia, paralotnia, lotnia. O wszystkim decydują lokalni działacze w żółtych kamizelkach. Kontrolowane jest wszystko z zapięciem taśm udowych u każdego pilota włącznie. Gdy wreszcie otrzymamy zgodę na start zdejmowany jest pachołek blokujący rozbieg i worek piasku włożony przez obsługę do środkowej komory naszego skrzydła. Startowisko strome i bardzo krótkie, może stanowić spore wyzwanie dla początkujących 2*/5.

Po lataniu szybka decyzja – przenosimy się za pogodą do Valadares. Nie bez przeszkód udaje nam się dostać na ostatni nocny autobus (biurokracja poziom absurd). Bilety kupione przez internet są droższe bo kupione przez internet a nie w kasie na dworcu, co nie zmienia faktu, że i tak trzeba stać w tym samym okienku by dopełnić wszystkich formalności (45 min). Autobus za to bardzo wygodny – kapitalny system rozkładanych siedzeń z podnóżkami, podróżuje się praktycznie w pozycji leżącej. Do Valadares dojeżdżamy z samego rana i zaraz po zrzuceniu gratów w hotelu wjeżdżamy na start. Pierwszego dnia super warunki: Janek leci ponad 90 km. Drugiego dnia warunki są jeszcze lepsze i udaje nam się wspólnie z Jankiem zaliczyć lot do Caratinga 100 km. Janek dolatując do Caratingi wygrywa zakład z Romanem, Roman goli brodę :). Niestety dalej warunki zmienne, często latanie ograniczone do zlotów lub kręcenia się po okolicy, sporo deszczy. Przeglądamy prognozy ale nie bardzo jest gdzie uciekać – trzeba to przeczekać, na szczęście pogoda stopniowo się poprawia i udaje się nam jeszcze polatać przelotowo. Mój najlepszy wynik to trójkąt FAI 96 km, Pawła trójkąt płaski 95 km. Filmy z latania w Valadares:

Startowisko w Valadares jest duże i wygodne, start możliwy jest na dwie strony 5/5. Po starcie należy unikać lotu w kierunku anten jeśli jesteśmy poniżej szczytu. Lata się zwykle w warunkach prawie bezwietrznych. Teren do latania jest nietypowy, gdzie okiem sięgnąć niezliczone ilości niewysokich pagórków, każdy z własnym wierzchołkiem i bardzo niedużym przedpolem. To wszystko sprawia, że latanie nie jest oczywiste i jest dość wolne. Noszenia raczej słabe do umiarkowanych, często działające pulsacyjnie – olbrzymią pomoc stanowią niezliczone ilości sępów szybujących w powietrzu. Regularnie popołudniami blacha i zmiana kierunku wiatru, która utrudnia domknięcie trasy. Lądowisko oficjalne dość daleko od startu w centrum miasta za szeroką rzeką 2,5/5, lądowisko awaryjne znacznie bliżej góry w miejscu dość termicznym 3/5 (trochę kłopotliwy jest też powrót do centrum).

Latanie XC – poważnym utrudnieniem w planowaniu trasy jest powrót z przelotu, sporo odwagi wymaga rzucenie się bez asekuracji w dzicz oddaloną od drogi głównej – większość wybiera latanie nad asfaltem co często nie wygląda na najszybszą trasę lotu (chmury, kierunek wiatru). Trzeba też pilnować godziny, ostatni autobus do Valadares wyjeżdża około 18:00 a miejscowi po zmroku nie zatrzymują się na stopa. Jeśli jesteście większą grupą i chcecie polatać XC rekomenduję pomyśleć nad zatrudnieniem kogoś do zwózki.

Podsumowanie.
Niesamowici ludzie, zupełnie inna kultura, kapitalne żarcie – istny raj dla fanów dobrego wołowego steka. Wszyscy napotkani Brazylijczycy okazali się życzliwi, nie spotkały nas sytuacje niebezpieczne. Statystyki jednak pokazują, że nie zawsze jest aż tak różowo – ostrzegali nas też przed tym lokalesi. Planując wyjazd warto zadbać by w grupie znalazła się przynajmniej jedna osoba mówiąca po portugalsku. Angielski czy nawet hiszpański mogą często okazać się niewystarczające. Latanie ciekawe ale trzeba mieć farta do pogody – nie jest to Kolumbia gdzie jedziesz i wiesz, że będzie latanie minimum 25/26 dni pobytu. Z poważnych minusów to niestety drogo, a nawet bardzo drogo, szczególnie jeśli przeliczamy wydane zł na godziny spędzone w powietrzu. Jeżeli na pierwszym miejscu stawiacie latanie i chcecie po 3 tygodniach wrócić z nalotem 100 h plus – wybierzcie Kolumbię.

Podziękowania
Gorące podziękowania dla Janka Rentowskiego z GringoFly, to dzięki jego pomocy mogliśmy skupić się na lataniu i poznawaniu Brazylii. Trochę szkoda, że nie zobaczyliśmy więcej pewnie jeszcze kiedyś tu wrócimy!

Co zrobić by polecieć?

Krok 1

Dostałeś voucher?

Zarejestruj go!

Nie masz vouchera?

Kup lot

Krok 2

Daj nam chwilkę (24 h) na sprawdzenie danych i potwierdzenie vouchera.

Krok 3

Zaloguj się na swoje konto i wybierz termin lotu.

Wybierz termin

Krok 4

Wybrałeś już termin, wieczorem na dzień przed lotem otrzymasz email z potwierdzeniem i mapką dojazdu lub odwołaniem umówionego lotu (pogoda).

Krok 5

Jeśli Twój lot został potwierdzony wydrukuj mapkę dojazdu, przyjedź & leć!

Szkolenia i kursy:

Teoretyczne i praktyczne do świadectwa kwalifikacji PGP:
  • PP – pilotowania paralotni,
  • PPG – pilotowania paralotni z napędem,
  • TANDEM – wykonywanie lotów z pasażerem,
  • INS (PGP) – instruktora.
Zapisz się

Sprzęt

U nas kupisz paralotnie, uprzęże, akcesoria, spadochrony zapasowe, Sklep internetowy

YouTUBE

zobacz filmy z lotów, wykładów, szkoleniowe - Odwiedź nasz kanał

Pogoda

FAQ

  • Czy paralotnią można kierować ?

    Tak, paralotnia to nie balon lecący bez kontroli z wiatrem. Paralotnia ma prędkość postępową ok 36-40 km/h i można nią bardzo precyzyjnie zakręcać. Prędkość też

    Czytaj więcej...
  • Czy mogę robić zdjęcia podczas lotu w tandemie?

    Najczęściej podczas lotu towarzyszy nam kamera która nagrywa w rozdzielczości HD. Z filmu można "wyciągnąć" dowolne ujęcie w formie zdjęcia. Ale oczywiście nic nie stoi

    Czytaj więcej...
  • Co się stanie w trakcie lotu zacznie padać deszcz lub zmieni się pogoda?

    Prognoza pogody przed lotem jest bardzo starannie sprawdzana. Potem na lotnisku weryfikowane są rzeczywiste warunki do wykonywania lotów. Zmiany w atmosferze nie odbywają się tak

    Czytaj więcej...
  • Czy z paralotnią się skacze ?

    Tak, można włożyć plecak z paralotnią na plecy i podskakiwać, tylko pytanie po co ? :) Na poważnie: start na paralotni nie ma nic wspólnego ze skokiem.

    Czytaj więcej...
  • Czy paralotniarstwo to drogi sport?

    Nie jest specjalnie drogi. Oczywiście kupując wszystko naraz, nowe i z najwyższej półki wydamy kupę pieniędzy ale na szczęście nie ma takiej potrzeby. Na kursie

    Czytaj więcej...
  • Czy loty w tandemie są bezpieczne?

    Uwzględniając, że uprawnienia do latania tandemem może dostać tylko bardzo dobry pilot o bardzo dużym doświadczeniu oraz uwzględniając, że paralotniarstwo jest sportem bezpiecznym (patrz wyżej)

    Czytaj więcej...
  • Czy są jakieś ograniczenia wiekowe dla osób, które chcą latać z pilotem w tandemie?

    Górnej granicy w zasadzie nie ma. Lataliśmy już z pasażerami o wieku 70 +. Jeżeli chodzi o dolną granicę to musi być z pasażerem pełny kontakt

    Czytaj więcej...
  • 1
  • 2